Projekt jest skierowany do dzieci w wieku 6 -10 lat (klasy 0-3) i ma na celu zainspirowanie ich do nauki o kosmosie i astronomii. Poprzez szereg interaktywnych zadań i eksperymentów, uczniowie będą mieli możliwość nauczenia się podstawowych faktów o układzie słonecznym, planetach, gwiazdach, a także zrozumienia podstawowych zasad, które rządzą naszym wszechświatem.
Jest to interdyscyplinarny projekt edukacyjny, który łączy nauki przyrodnicze, fizykę, sztukę i komunikację, aby zainspirować uczniów do nauki i odkrywania wszechświata. Projekt zakłada, że uczniowie mają podstawową wiedzę na temat układu słonecznego, planet i gwiazd, ale chcemy rozszerzyć tę wiedzę i zaszczepić w nich ciekawość, która skłoni ich do dalszego poznawania kosmosu poprzez eksplorację, interakcję i twórczość.
Projekt „Razem w Kosmosie” nie tylko kształci uczniów w dziedzinie nauki, ale także promuje wartości takie jak praca zespołowa, kreatywność i odpowiedzialność, które są niezbędne w dzisiejszym zglobalizowanym świecie.
- Aktywne uczenie się: Projekt zakłada, że uczniowie uczą się najlepiej poprzez aktywne uczestnictwo i doświadczanie. Dlatego zadania projektowe skupiają się na praktycznych eksperymentach, twórczych działaniach i interaktywnych dyskusjach.
- Zintegrowane umiejętności: Założenie, że nauka jest interdyscyplinarna i wszystko jest ze sobą powiązane, jest kluczowe dla tego projektu. Uczniowie będą korzystać z umiejętności z różnych dziedzin – od nauki przez sztukę po język – aby nauczyć się więcej o kosmosie.
- Motywacja i autonomia: Uczniowie będą bardziej zmotywowani do nauki, jeśli poczują, że mają kontrolę nad swoim procesem uczenia się. Dlatego projekt oferuje uczniom wiele możliwości do samodzielnego podejmowania decyzji, eksploracji i twórczego myślenia.
- Różnorodność uczących się: Każdy uczeń jest inny i ma różne style uczenia się. Dlatego projekt oferuje różne rodzaje aktywności – od praktycznych eksperymentów po twórcze pisanie – aby zaspokoić potrzeby różnych uczniów.
- Współpraca: Praca zespołowa jest kluczowym elementem procesu uczenia się. Uczniowie będą pracować razem nad różnymi zadaniami, co pozwoli im na naukę umiejętności współpracy i komunikacji.
Projekt ma na celu pokazać uczniom, że nauka o wszechświecie jest fascynująca i pełna niewyjaśnionych tajemnic, które mogą skłonić ich do dalszego poznawania świata nauki i nowych technologii.
Cele ogólne projektu:
- Poznanie podstawowych faktów na temat Kosmosu, Układu Słonecznego i jego planet.
- Zrozumienie, jak podróżuje światło i jak działają prawa grawitacji.
- Rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej, kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów.
- Inspiracja do dalszego samodzielnego poznawania wszechświata i nauk ścisłych.
Cele szczegółowe projektu:
Uczeń:
- Potrafi zdefiniować podstawowe terminy związane z astronomią.
- Wie, jakie planety są w Układzie Słonecznym i potrafi opisać ich cechy charakterystyczne.
- Rozumie, jak działa grawitacja i jak wpływa na obiekty na Ziemi i w kosmosie.
- Tworzy model Układu Słonecznego, pokazując umiejscowienie i względne wielkości planet.
- Przeprowadza proste eksperymenty pokazujące, jak działa grawitacja i jak podróżuje światło.
- Buduje prostą rakietę z butelki PET i rozumie podstawowe zasady mechaniki lotu.
- Potrafi stworzyć własną planetę, w tym wyobrazić i opisać jej cechy charakterystyczne, takie jak klimat, teren, a nawet potencjalne formy życia.
- Tworzy własne opowieści lub legendy o konstelacjach gwiazd.
- Potrafi pracować efektywnie w zespole, dzieląc zadania i współpracując nad rozwiązaniem problemów.
- Kosmiczny słowniczek: Uczniowie tworzą „Kosmiczny słowniczek”, w którym będą zapisywać i ilustrować podstawowe pojęcia związane z kosmosem, takie jak Słońce, Księżyc, planety, komety, asteroidy itp.
- Model Układu Słonecznego: Dzieci tworzą model układu słonecznego, używając różnych materiałów dostępnych w klasie lub przyniesionych z domu.
- Gwiezdne historie: Uczniowie poznają różne konstelacje, a następnie tworzą swoje własne historyjki lub legendy, które tłumaczą, jak konstelacje otrzymały swoje nazwy.
- Kosmiczne eksperymenty: Dzieci przeprowadzają proste eksperymenty, które pomogą im zrozumieć, jak działa grawitacja i jak podróżuje światło.
- Rakiety z butelki: Uczniowie budują proste rakiety z butelek PET i innych materiałów, aby zrozumieć podstawy mechaniki lotu.
- Kosmiczne puzzle: Dzieci układają kosmiczne sceny z puzzli.
- Moja Planeta: Każde dziecko ma za zadanie stworzyć swoją własną planetę, wraz z cechami charakterystycznymi, klimatem, a nawet potencjalnymi formami życia.
Ewaluacja będzie obejmować zarówno ocenę procesu, jak i produktu. Nauczyciel będzie obserwować i oceniać:
- Stopień zaangażowania uczniów w projekt, ich entuzjazm i chęć do nauki.
- Umiejętność pracy w grupie, komunikacji i rozwiązywania problemów.
- Zrozumienie i przyswojenie nowej wiedzy – oceniane przez pytania, dyskusje i prezentacje uczniów.
- Jakość i staranność wykonania prac – oceniane na podstawie modelu układu słonecznego, rakiet, a także opowieści i prezentacji planet stworzonych przez uczniów.
Po zakończeniu projektu, nauczyciel może przeprowadzić krótką rozmowę z uczniami, pytając ich, co najbardziej im się podobało, co było najtrudniejsze i czego nowego się nauczyli. Ta informacja może być niezwykle cenna dla planowania przyszłych projektów
Realizacja
Kosmiczny słowniczek: Uczniowie tworzą „Kosmiczny słowniczek”, w którym będą zapisywać i ilustrować podstawowe pojęcia związane z kosmosem, takie jak Słońce, Księżyc, planety, komety, asteroidy itp.
Model Układu Słonecznego: Dzieci tworzą model układu słonecznego, używając różnych materiałów dostępnych w klasie lub przyniesionych z domu.
Gwiezdne historie: Uczniowie poznają różne konstelacje, a następnie tworzą swoje własne historyjki lub legendy, które tłumaczą, jak konstelacje otrzymały swoje nazwy.
Kosmiczne eksperymenty: Dzieci przeprowadzają proste eksperymenty, które pomogą im zrozumieć, jak działa grawitacja i jak podróżuje światło.
Rakiety z butelki: Uczniowie budują proste rakiety z butelek PET i innych materiałów, aby zrozumieć podstawy mechaniki lotu.
Kosmiczne puzzle: Dzieci układają kosmiczne sceny z puzzli.
Moja Planeta: Każde dziecko ma za zadanie stworzyć swoją własną planetę, wraz z cechami charakterystycznymi, klimatem, a nawet potencjalnymi formami życia.